Dag 2: Frokost med Per-Mathias Høgmo og en fantastisk reise til Arctic Fjordcamp gjennom Alta!

Vi sov godt og lenge etter en tøff dag igår. Det blir en lang etappe idag også med 165 km og 1464 høydemetere. Litt mer enn det står på Google Maps! I morges da jeg gikk ned for å høre om kjøkkenet kunne lage matpakke til oss, møtte jeg en gammel kjenning, Per-Mathias Høgmo. En fantastisk trenerkarriere med blant andre det norske herrelandslaget, kvinnelandslaget, Rosenborg, Tromsø og nå Fredrikstad før han nylig takket ja til å jobbe i NFF på hans cv. Han var i Skaidi for å fiske med noen kompiser og han hadde på veien opp sett Gamsten spille for Alta. Ikke overraskende så ble han matchvinner.

Per Mattias Høgmo er en usedvanlig hyggelig og reflektert mann!
Veldig hyggelig og god service på Skaidi Hotel

Elisabeth kom ned og vi hadde en veldig hyggelig frokost sammen med Per Mattias. Det ble en god del fotballprat før avreise 08.45 mot Alta først. Skaidi hotell var et hyggelig sted å overnatte. Takk for oss!

Vi slapp unna regnet, men sår i baken ble vi begge!
Flott natur, flott dame og fin drakt!

På vei over Sennalandet er det jevn stigning opp 385moh, men en fantastisk natur og fiskeeldorado!

Både fiske- og sykleeldorado

Vi merket sykkelturen igår og idag skulle vi være nøye med både påfyll av ernæring og at vi tok det litt rolig i bakkene, men på flat mark så var farta rundt 30km/t. Gøy og vakkert!

Vakkert, både natur og kona.
Enkel lunsj og vann fra bekken var magisk etter 45km.
Grei stigning og mange lange strekker over høyden.

På vei mot Alta så var det deilig og varmt så vi tok av oss til kort. Helt fantastisk! Og nok bagasje….

Her ble det godt og varmt.

Det var deilig å komme til Alta, Nordlysbyen og godt over halvveis på etappen, 86km. Det var ikke så mye liv i byen eller åpne kafé’er på en søndag, men vi fikk i oss en god burger på Peppes i sentrum. Viktig å få i seg nok mat og energi.

God burger og vi tar en god del salt på potetene som vil binde opp væsken
Og en is

Vi tar fatt på andre halvdel og lite ante oss at det var fire tunneler, men det gikk fint. Her var det lov å sykle, men ikke alle bilister er like hensynsfulle. Så vi syklet forsiktig.

Være forsiktig ja…
Lys i tunnelen

Det går unna andre halvdel også, så vi nærmer oss Arctic Fjordcamp og det er utallige fjorder og vakker natur. Det ser ut som om vi slipper regnet og det har vært en fantastisk varm og solrik dag.

Vi ankommer Arctic Fjordcamp akkurat kl 18.00 og fikk med oss litt yr siste 2km, men det var bare deilig og veldig lokalt. Vel fremme på dagens overnattingssted, Arctic Fjordcamp.

Deilig å være fremme etter 165km
Hyggelige mennesker på Arctic Fjordcamp

Vi hadde bestilt en liten campinghytte som vi følte var en luksushytte. På forhånd hadde vi spurt dem om de kunne hjelpe oss med litt innkjøp siden det var søndag og ingen butikker i nærheten var åpne. Responsen og service var fantastisk. Sjekke hytta her:

For en luksushytte og service.

Så etter god og hjemmelaget middag så har vi beina høyt på en ekte Stressless og koser oss med pulver kaffe og en melkerull. Vi setter enormt stor pris på alle som Vippser og bidrar. Det kommer en oppdatering på status der tirsdag. I morgen venter den lengste etappen mot Tromsø. Regner med å starte 07.00 og være fremme ca 21.00. God natt🤗