Dag 3: Arctic Fjordcamp til Tromsø over Kvænangsfjellet og den lengste etappen bød på utfordringer!

Tidlig oppe!

Med en lang dag foran oss så var det viktig å komme tidlig avgårde. Med respekt for naturen og dårlig vær så tok vi høyde for å bruke lang tid. Det var også to ferjer på ruta, men heldigvis mange avganger. Utfordringer var å sykle over Kvænangsfjellet.

Blikkstille vann
Picture perfect

Vi gav dere en liten utfordring om å vippse en krone pr kilometer for dagen, ca 190km i følge Google maps. Responsen kom umiddelbart. Starten var eventyrlig. Godt og varmt, blikkstille vann og god fart.

Starten av kværangsfjellet

På vei videre opp så tikker det inn Vipps-bidrag, 190, 190, 190,1000,190…….osv. Fantastisk og vi blir rørte mens beina jobber på!

Nok bagasje ja…..

NORGE ER VAKKERT!

Nesten på toppen av Kværangsfjellet så tok vi en enkel lunsj-viktig å ha med seg enkel og god nok ernæring. Grovt brød med strandaskinke, kremost og norvegia kommer vi langt med👍 Med en fantastisk utsikt så fikk vi ny energi samt at alle bidragene gav oss en skikkelig motivasjon! «Det er meg det kommer an på!»

Magisk over fjellet

Vi har et bra tempo selvom vi prøver å holde igjen. Det er viktig å føle at vi har mer å gå på. Bakken er lang og vi kom oss over 401moh.

Seige bakker over fjellet, men dette har vi trent på. Samtidig så ble vi virkelig motivert av å sjekke Vippskontoen.
God reklame for Betonmast og Eco Nor. Samt bra dame!

Vi holder et bra tempo på slettene og ligger da på rundt 30km/t mens vi nyter fjord og fjell i kriker og kroker. På vei mot Olderdalen hvor vi tar ferje over til Lyngseidet.

Gratis for alle syklister. Prøver å få med kaffekoppen!
Første ferjetur og en linselus i bakgrunnen her ser vi😱
Herlig bilde i motbakke og foss.

Det er en kort

Det er en kort tur fra Lyngseidet over til Svensby, men jeg tar feil avkjørsel og vi kjører et par km i feil retning selvom Elisabeth sa hun så skiltet mot Tromsø. «Skal vi ikke dit», sa hun. Jeg er jo sta og mener GPS’en ikke fanget opp en tunnel så vi fortsatte litt til før både GPS og jeg tok feil. Det lønner seg å høre på kona si noen ganger 🙏🤗 Det tar en time på to hjul over og ferje fra Svensby over til Brevikseidet, en snau halvtime. Vi er allerede en time før planen. Det betyr en time ekstra i Tromsø og Elisabeth har koordinert et familietreff.

10km fra Tromsø og nå vil vi bare komme frem!!
Velkommen Tromsø
Ishavskatedralen og en standhaftig dame i bakgrunnen! Hjelmen på snei.

Vi er utrolig lettet og glade for å komme over brua til Tromsø sentrum og hotellet, Quality Saga. I bakgrunnen ser du ishavskatedralen og stålkvinnen. På vei inn mot sentrum og hotellet så besøker vi selvfølgelig også det nordligste kjøpesenteret til Klepierre/Steen&Strøm.

Et herlig senter og Elisabeth er stolt👍

Vi tar en kjapp dusj, spiser litt brød duppet i masse olivenolje før vi spiser god mat på pastafabrikken.

Kremet pasta med biff og sopp.
Spicy pasta med laks
Elisabeth og to veldig hyggelige kusiner fra Tromsø.

Og etter en laaaang dag med 202km på sykkelsetet og 2140høydemetere så er vi begge slitne og trøtte. Og et glass vin til maten så ropte Jon Blund etter oss. Jeg er veldig stolt av kona som er en seig………Morgendagen byr på nye utfordringer der vi MÅ rekke en ferje kl 10.45. Ellers ryker resten av opplegget! Så da må vi opp kl 06.00 igjen.

Vi er takknemlige!

TUSEN TAKK for alle som har Vippset og bidratt idag! Det ble 10 362,-! For EN dag. Det er utrolig imponerende og vi er takknemlige. Følg oss i morgen også. Rekker vi ferja eller ryker resten av opplegget?