Dag 4 Tromsø – Andenes Vi måtte rekke en ferje, men fikk både punktering og monsterbakke…Men dagen ble magisk!

På vei til Gryllefjord – Les mer om dagen vår:

Vi sovnet fort etter vår lengste etappe på 20 mil og 2140 høydemeter i går. Da vi våknet merket vi at kroppen var litt mørbanka og sliten etter 4 dager på sykkelen. Alexander var som vanlig våken før meg og klar før jeg var oppe av senga 😂 Vi fikk en god Corona frokost i pose med gode brødskiver, eple, ost, egg og juice med deilig god kaffe.

Tidlig frokost

Så var alt pakket og klart og vi var på sykkelen ut av Ishavsbyen før kl 0700.

Byen lå badet i sol og vi fikk en nydelig tur over Kvaløya og ut til Brensholmen og første ferge for dagen.

På turen ut av byen tok vi Dramensveien – veien som jeg alltid tok bussen til byen med mormor når jeg var liten – vi stoppet like over bakken som var like bratt nå som før og tok et bilde av huset jeg besøkte så ofte om sommeren hos mormor og farmor 🤗

Her var jeg hver sommer som liten

Mange var overraskende tidlig oppe og mange syklet til jobben i Tromsø på denne fine morgenen🤗

Broen over til Kvaløya

Utrolig vakkert utover Kvaløya – helt til vi kom til Brensholmen og første ferge i dag. Der ble det tid til frokost nr 2 og en herlig pause. En tur innom den lokale Jokeren hvor Alexander fant Aas vørterøl 🤗 tenke seg til i Mack land!!!

God reklame for Aas Bryggeri
Brensholmen
Å spise ute er digg

I dag har vi bestemt oss for rolig sykling siden vi har belastet beina spesielt hardt i går med mange høydemeter, og vi er støle og såre.

Det begynte bra i dag – men så kom vi til vakre Senja og vi trodde det skulle være litt kupert ikke så mye oppover – men der tok vi feil😅. Har vært flere tunge stigninger og ikke minst var det mange tuneller i dag, men allikevel fantastisk vakkert.

Soler oss på ferga over til Senja

På ferga til Senja møtte vi først en fra Sande som hilste på oss etter å ha gjenkjent den tidligere Godset Kapteinen – han var veldig hyggelig og kjørte bobil som mange andre gjør 🤗

Så kom vi i snakk med en hyggelig gjeng fra Nittedal som kjørte motorsykkel – de anbefalte oss og stoppe i Ersfjord for å bade – og for et vakkert sted. Jeg passet på syklene 🤪 mens Alexander hoppet i det kalde men oppfriskende vannet.

Første bad på touren 🤗

Så bar turen videre og jeg punkterte for andre gang. Snille mannen min skiftet ny slange og vi var på hjul igjen.

Punktering nr 2 på Elisabeth

En liten kaffe på Hulderheimen her fikk Alexander tatt en jobbtelefon – nå var det bare ca 23 km igjen tenkte vi. Flott sted.

Hulderheimen på Senja
Kaffen smakte godt fra denne kjelen

Nå trodde vi det var raka vegen til Gryllefjord men neida – en stigning tøffere en Kvernangfjellet med en supertøff utforkjøring på andre siden adskilt av en lang tunell. Der røk målsettingen om rolig tur.

Nydelig utsiktspost

Jeg merket jeg var sliten og jeg er superimponert over Alexander som sykler med all bagasjen💪 Det er super tungt – du er råsterk- jeg er stolt av deg. 💕

Vi kom oss ned til Gryllefjorden hvor neste ferge skulle nås. Her fikk vi en god time som ble brukt godt til å spise og jobbe litt.

Alltid først 🤗 her ankommer ferja til Andenes
Ferjen over til Andenes

Turen over til Andenes tok ca 2 timer. Deilig å sette seg litt ned og slappe litt av. Fantastisk utsikt hele veien og vi gleder oss veldig til å komme frem ca kl 21 – ja nok en lang men helt fantastisk dag.

Jobber litt med bloggen

Vi har nå tatt kvelden i rorbua Grønnbuene og gleder oss til å slappe av og sove en lang natts søvn etter et godt måltid med laks, scampi og pasta ala Alex 🤗

Vi feiret litt at vi var fremme i Andenes
Så fikk vi med oss midnattsolen 💕

2 comments

1. Hei. Jeg sitter i Australia (tidligere Gulskogen ansatt) og følger dere på den fantastiske turen og må innrømme at jeg får litt hjemlensel når jeg ser de flotte bildene dere poster. Lykke til på ferden, dere er råe👍

• Såååå hyggelig melding 🤗 og så morsomt at du følger oss 👍 Australia er drømmelandet mitt – så kanskje neste ferie…. men Norge viser seg virkelig fra sin fine side nå i Nord Norge🤗 uansett så har vi et fint land👍🇳🇴 koselig å høre fra deg – fortsatt fin sommer 😎