Dag 7: Svolvær-Bodø. Turen til Moskenes satte oss på flere mentale prøver og skikkelig ut av komfortsonen i stiv kuling!

På vei mot Moskenes, men rakk vi ferja?

Jeg er stolt av kona. Idag syklet vi 127km i skikkelig drittvær! Det regnet konstant, men det positive er at det ikke var kaldt.

Det startet rolig fra Svolvær hvor vi syklet innom et apotek som åpnet kl 09.00 for å kjøpe noen øyedråper da Elisabeth har fått «sti på øyet» som er rødt og litt hovent. Men det ordner seg. Jeg sleit derimot med å pumpe nok luft i det nye dekket mitt før jeg fant ut at ventilen har to ledd. «No tube» dekk som Bjørn Myhre Sport anbefalte. Strålende fornøyd med sykkelen sålangt. Vi satte kursen sørover mot Moskenes kl 09.45. Ferja går kl 18.00.

Lyngvær og dårlig vær

Vi hadde tatt høyde for at vinden var sterk og at sykkelturen fort kan ta opp mot 8 timer, men et par pauser måtte vi legge inn. Jeg skjønner tidlig at å komme seg til Moskenes kan bli svært utfordrende og vi kan få dårlig tid. I perioder så er vinden oppe i 15m/s og vi går av syklene mot toppen av brua over Gimsøystraumen da vindkastene er ekstreme. Vi klarer ikke å holde oss stabilt på veien. Jeg merker at Elisabeth er ukomfortabel. Vi sykler videre når vi kommer oss over brua.

Rett før Gimsøystraumen og broen

Brått dukket det opp en kafè etter 35km så vi stoppet for å kjøpe litt kaffe og en kanelsnurr. Det hjalp jo på humøret 🤗 Vi fikk lyst på et kakestykke også, men tiden er knapp.

Vi deler en deilig salat og kanelsnurr
Her var det mye spennende søtsaker, men tiden knapp

På vei mot Leknes så avtaler vi å møte vår dyktige spinninginstruktør på SATS CC Vest, Tone Olavsen, så vi peiler oss inn på nok en kafè ved Lofotsenteret i Leknes. Der spiser vi litt igjen, men vi begynner å få dårlig tid om været er like dårlig. Så vi får ikke truffet Tone. Klokka er nå over 14.

Vår enestående spinninginstruktør Tone Olavsen🚴‍♂️

Trodde vi. Tone kjørte etter oss og stoppet i en busslomme for å hilse på oss, og for å ønske oss god tur videre. Snakk om inspirasjon og en hyggelig gest fra spinninginstruktøren våres.

Regncapsen kom godt med!

Gode over halvveis og vi ligger godt an inntil vinden tar seg opp igjen, nærmere 15 m/s igjen. Når en stor lastebil suste forbi oss i motsatt retning samtidig som et kraftig vindkast kom så var vi begge på vei ned grøfta. Da kom noen nordnorske gloser fra kona som ikke egner seg på trykk. Jeg merket at hun ble redd, veldig redd. Burde vi stoppe? Burde vi vente på en buss eller ringe etter Taxi. Jeg skjønner at det kan ta sin tid og begge er innstilt på å fortsette. Det hjelper ikke så mye om Elisabeth ligger rett bak for å slippe unna vinden, men vi nærmer oss kun 33 km igjen. En kjapp stopp på Lofoten Beach Camp for å få i oss litt sukker i form av sjokolade samt litt kaffe. Her var de så hyggelige og gav oss gratis kaffe og god service. Mulig de så at vi begynte å bli slitne. Klokka er nå 15.35 og jeg regner minst to timer til vi er fremme.

God service på Lofoten Beach Camp!

«Always expect the uninapected» har jeg lært av fotballen, så et kvarter til en punktering eller en bratt bakke legger vi inn i tidsskjemaet.

Vi nærmer oss siste 15km og vinden har heldigvis roet seg litt, det vil si fortsatt 8-9m/s og vi må jobbe med tråkket. Litt inspirasjon får vi igjen når våre venner fra Drammen som vi møtte i Sortland kjører forbi, tuter og vinker. De stopper til og med litt foran oss for å ta bilder og heier oss frem. TAKK🙏

Siste 10km så er det flere tunneler og vi slipper motvinden, men vi ankommer Moskenes 17.20 og rekker ferja med god margin. Heldigvis!

Jeg er stolt av kona fordi hun utfordrer seg selv langt utover komfortsonen, også så langt at hun blir redd. Det har jeg respekt for!! En ting er å utfordre seg selv fysisk og med stive muskler og vondt her og der. Det er krevende nok å sykle så langt som det vi gjør. Du er positiv og utfordrer deg selv. Men å sykle i skumle tunneler eller i den kraftige vinden så viser det et MOT jeg beundrer.! «Det er MEG det kommer an på!». Takk for at du er så tøff🙏

Vi er glade for å rekke ferja og snart får vi skiftet til noe tørt. Mer er det ikke å si🤗

Ferja over til Bodø tar fire timer og vi spiser noen medbrakte brødskiver og fiskekaker samt at vi kjøper litt husmannskost og svele for å fylle på. Det skal bli deilig å komme til Scandic Bodø, en varm dusj og en god seng. I morgen er det meldt sol og vi drar videre til Reipå🤩🌞